Sunday, January 11, 2015

Asal-usul seni ukiran buahan &sayuran




SEJARAH SENI UKIRAN BUAHAN & SAYURAN


Sejarah mencatatkan 3 negara yang mana mempunyai pengaruh yang tinggi di dalam seni pengukiran buahan dan sayuran iaitu JEPUN.THAILAND dan CHINA.Negara-negara ini sememangnya terkenal dengan teknik-teknik pengukiran buah sehingga ke hari ini.Namun tiada siapa yang dapat membuktikan negara dan siapakah pengasas paling awal di dalam seni pengukiran buah. 

1- JEPUN
Ukiran dari Negara JEPUN

Negara JEPUN telah dirujuk sebagai salah satu pengasas seni pengukiran buahan dan sayuran.Di negara JEPUN sendiri,seni ini dipanggil sebagai 'MUKIMONO' .Menurut sebuah buku bertajuk "Japanese garnishes,The Art Purba Mukimono",panggilan MUKIMONO itu bermula pada zaman purba apabila makanan telah disampaikan kepada unglazed(sejenis pinggan diperbuat dari tanah liat tembikar).pinggan ini akan ditimpakan dengan daun sebelum makanan itu bersalut.

Chef Artistik di negara jepun sedar bahawa pemotongan atau lipatan daun dengan cara yang berbeza menciptakan satu persembahan yang lebih menarik.



2-THAILAND
Teori lain yang popular adalah berasal dari negara THAILAND. Ia bermula semasa perayaan  Loi Kratong  pada abad ke-14. Semasa perayaan Loi Kratong, rakit dihiasi secara individu mengunakan pelbagai objek, termasuklah daun pisang dan bunga.

Ukiran dari Negara THAILAND

Pada tahun 1364, salah seorang daripada Ruangan pegawai-pegawai Raja Phra , Nang Noppamart, mempunyai keinginan untuk mewujudkan hiasan unik untuk rakit beliau. Nang Noppamart kemudian mengukir bunga dari sayur-sayuran yang menggunakan bunga sebenar sebagai inpirasi coraknya. Beliau mengukir burung dan meletakkannya di sebelah bunga yang di ukir. Dengan mengunakan ukiran-ukiran ini, dia mencipta sebuah rakit yang berdiri lain dari yang lain.  Ruangan Raja Phra kagum dengan rahmat dan keindahan ukiran dan mengatakan bahawa setiap wanita perlu belajar seni baru ini.
Pada tahun 1808, Raja Rama II menyukai ukiran sayur-sayuran sehingga beliau menulis puisi mengenainya.Dalam usaha untuk memulihkan faedah, ia diajar dari usia 11 di sekolah rendah melalui sekolah menengah di THAILAND. Kursus pilihan juga ditawarkan di universiti-universiti di seluruh Thailand

3-CHINA
Ukiran dari Negara CHINA
Satu lagi negara yang dipercayai  adalah negara CHINA. menurut kepercayaan,Seni ukiran buah di negara itu telah bermula se-awal zaman Dinasti Tang(618-906 masihi) dan Dinasti Sung(960-1279 masihi).Namun tidak banyak cerita mengenainya.


Walauapapun yang di catatkan di dalam sejarah,Seni Ukiran ini tersebar ke seluruh pelusuk dunia.Dan hari ini,kita amat bertuah kerana terlalu ramai pengukir-pengukir yang mahir dan terkenal telah menunjukkan kehebatan mereka.Di tambah pula dengan kehadiran pembuat pisau dan peralatan yang diperlukan di dalam pengukiran.Sememangnya ianya memudahkan lagi kita untuk menguasai Seni Ukiran ini.
Dengan mengetahui asal-usul seni ukiran ini,di harap akan bertambah semangat untuk kita terus mepelajari seni ini.Pada pendapat saya,tanpa kreativiti yang lahir dari hati kita sendiri,kemahiran yang kita pelajari tidak akan menyerlahkan ke -asli-an pada ukiran kita.



0 comments:

Post a Comment